Forum dla wszystkich sympatyków smoków oraz miłośników szeroko pojętej fantastyki.



Uwaga! Draconis korzysta z plików cookies. Są one niezbędne do funkcjonowania forum.

Teraz jest 24 paź 2021, 16:47

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 5 ] 
Autor Wiadomość
 Tytuł: Porady
PostNapisane: 26 lip 2008, 12:24 
Czarny kot z Rygi
Czarny kot z Rygi
Avatar użytkownika
Offline

Dołączył(a): 01 wrz 2006, 09:01
Posty: 1432
Lokalizacja: Dom mój gdzie ludzie mi przychylni
Każdy kto trochę bardziej interesuje się robieniem zdjęć szybko dochodzi do wniosku, że tryb AUTO nie daje możliwości zrobienia naprawdę fajnych fotek. Trzeba wziąć sprawę w swoje ręce i zacząć bawić się różnymi ustawieniami. Te temat będzie służył temu, by móc zadawać pytania, prosić o porady odnośnie fotografowania. Na forum jest paru doświadczonych fotografów, którzy mam nadzieję chętnie pomogą laikom takim jak ja ;).

Moje prośba jest dość prosta: jak używać ISO? Kiedy używać 50, 100, 400, 1000, 4000? Kiedy i w jakich warunkach występuje szum? Może jakieś ogólne porady odnośnie ISO? Fajnie byłoby gdybyście nie odsyłali do artykułów, tylko tłumaczyli tutaj ;).

_________________
Flight of dragons... in the sky... or in my mind?
Avatar by Annoth


Góra
 Zobacz profil     
    
 Tytuł:
PostNapisane: 26 lip 2008, 15:33 
Dracowate Bydle
Dracowate Bydle
Avatar użytkownika
Offline

Dołączył(a): 02 maja 2006, 12:58
Posty: 1106
Lokalizacja: Pruszków
Hm, w sumie dobre pytanie, bo ja też robie na czuja xP. Z tego co się orientuje to ISO definiuje ile fotonów wzbudzi jeden piksel (jeśli dobrze zapamietałem słowa schwarza). Z tego co zauważyłem u siebie to im ciemniej-mniejsza wartość ISO zapewnia mniejsze szumy, a im większe ISO w jasny dzień tym większe szumy. Jednak ogólnie co do tematu ISO jstem zielony.
(A Ty to w ogóle jak żeś tu napsiał, co? xP)

_________________
"What Now Draco?.....What We Do?.....Without You?.....Where We Turn?.......To the Stars, Bowen, To The Stars..."

Niuśka Grudzień2002- 8 Stycznia 2009 godzina 10:15...
Żegnaj ukochany Legwanku...


Góra
 Zobacz profil     
    
 Tytuł:
PostNapisane: 26 lip 2008, 17:49 
Konwerter Kawa -> Java
Evil overlord
Avatar użytkownika
Offline

Dołączył(a): 17 wrz 2005, 12:24
Posty: 2369
Lokalizacja: Łódź
deviantArt:
Za :

Jest to (ustawialna w aparatach cyfrowych) czułość na naświetlanie danej klatki. Im wyższa wartość, tym mniej światła jest wymagane w jednostce czasu by naświetlić klatkę, co pozwala m.in. na robienie zdjęć w słabym oświetleniu bez statywu (bo czas naświetlania jest krótszy).
Zbyt wysoka czułość z kolei będzie powodowała powstawanie szumów na klatce (a w aparacie analogowym będzie się pojawiać ziarno).

Ja z kolei rzucę się tutorialem do Photoshopa dla osób nie mających pojęcia o korekcji zdjęć (nie mówimy o fotomontażu, tylko o poprawianiu niedoskonałości aparatu). Mamy przykładowe zdjęcie (fotka, którą zrobiłem mojemu kotu), świeżo zrzucone z aparatu (no, to akurat zalega na dysku od jakiegoś czasu, ale wyobraźmy sobie, że jest świeżo zrzucone :P ):


1. Odpalamy Photoshopa i otwieramy zdjęcie (można przeciągnąć z folderu na ciemnoszare tło):


2. Klikamy Ctrl + L na klawiaturze. Otwiera się menu Poziomów:

To menu ukazuje stosunek ilościowy gammy (jasności/ciemności). Można analizować całość dla średniej wszystkich trzech barw (RGB - Red, Green, Blue), lub tylko jednej z nich (Red - czerwony, Green - zielony, Blue - niebieski). Pod menu znajdują się trzy trójkąciki w kolorach: czarnym, szarym i białym. Określają one odpowiednio: punkt 100% ciemności, punkt uśredniony i punkt 100% jasności. Przesuwając je można regulować rozkład gammy na obrazku. Warto się tym przez chwilę pobawić, żeby się oswoić :) Punkty nigdy nie mogą się przeciąć, to znaczy szary nie może być bardziej z lewej niż czarny, itp.
Zatwierdzacie zmiany OK. Potem możecie klikać Ctrl + Z żeby zobaczyć efekt przed i po. Zdecydujcie który jest ładniejszy :)
(tutaj sobie troszkę poszalałem z ustawieniami, bo w zdjęciu nie było za bardzo czego poprawiać :) ):


3. Następnym krokiem jest jasność/kontrast. Wybieramy to z menu (Image -> Adjustments -> Brightness/Contrast). Menu jest raczej proste:


4. Jeżeli kolory ci nie odpowiadają, pozostała nam zabawa w wariacje (Image -> Adjustments -> Variations). Menu jest rozbudowane i wygląda tak:

Jak to się robi? Najpierw, należy przytrzymując alt wybrać przycisk "reset". Następnie klikając na dany obrazek dodajecie konkretnej barwy. Idea jest taka że klikając dwa razy w dwa przeciwległe obrazki znosicie wzajemnie zmiany (wracacie do stanu początkowego). Można tu też ustalić na co mają oddziaływać zmiany (polecam zostawić na "półtony"), oraz jak mocno mają oddziaływać (zostawienie w połowie jest w porządku :) )

Przykład efektu:


Powodzenia, fotografowie :)

_________________
Do not follow where the path may lead — go instead where there is no path and leave a trail.

Danger? Hah! I walk on the wild side! I laugh in the face of danger! Ha! Ha! Ha!


Góra
 Zobacz profil     
    
 Tytuł:
PostNapisane: 29 lip 2008, 18:40 
smok
smok
Avatar użytkownika
Offline

Dołączył(a): 21 wrz 2005, 22:37
Posty: 514
Lokalizacja: jaskinia stołeczna
:akapit: Nie znam żadnej definicji, która twardo nakazywała by stosowanie określonej czułości matrycy do danej sytuacji (zaś światłomierza nie posiadam). Jednak bywają warunki, w których do prawidłowego wykonania zdjęcia (w trybie manualnym) zmiana ISO jest zalecana. Przy dobrym świetle, bezchmurnym niebie, w plenerze, raczej nie powinno być kłopotów – tutaj sprawdzą się te niższe wartości (25, 50 ISO). Natomiast aby odpowiednio naświetlić “film” o czułości 1600 ISO, nie potrzeba wiele światła. Nie należy zapominać o dopasowaniu parametrów przesłony i czasu ekspozycji. Często bywa, że najwyższe wartości ISO, choć teoretycznie w aparacie są zaimplementowane, tak naprawdę do niczego się nie przydadzą, należy je traktować jako ostateczność (najlepiej o niej zapomnieć!) i liczyć się z wystąpieniem koszmarnych szumów. Tak już zresztą jest, że matryca ze wzrostem swojej czułości generuje losowe ruchy elektronów w pojedynczej komórce detektora – czyli inaczej – piksele wariują. Szumy szczególnie dają się we znaki w ciemniejszych obszarach obrazu. I nie pomoże tu lampa błyskowa (tradycyjny zasięg lampy kompaktowej cyfrówki to maksimum 3 m).
:akapit: Lepiej zastosować inną metodę; zmniejszyć wartość ISO i koniecznie zastosować statyw, co pozwoli na zastosowanie dłuższego czasu naświetlania. Nie wiem jak u Was, ale u mnie “z ręki” da się wykonać nieporuszone zięcie przy maksymalnie długim czasie 1/30 sekundy (i to jest zdaje się norma jeśli idzie o kompakty).
:akapit: Jeszcze inaczej: aby uniknąć szumów, ustawiamy ręcznie czułość (opcję auto olać i zapomnieć), do wybranego ISO ustawiamy przesłonę (F) i czas ekspozycji. Aparat może wówczas sygnalizować, że przyszłemu zdjęciu może sporo brakować do doskonałości. Najprawdopodobniej winą będzie zbyt długi czas jaki byłby potrzebny do wykonania fotki (a statywu zazwyczaj nie taszczymy ze sobą*). Odpowiedni czas może wynosić 1/8 sekundy lub nawet więcej. Wtedy nie ma wyjścia, podbijamy ISO.
:akapit: W kompaktach matryca pracuje cały czas, to dzięki niej widzimy obraz na monitorze lub przez wizjer. Cyberlustrzanki pod tym względem sprawują się o wiele lepiej. Ich matryce znajdują się “pod prądem” tylko w momencie zapisu zdjęcia, więc szanse na powstanie szumów są o wiele mniejsze.
:akapit: Jeszcze kilka rad (czasem oczywistych) co do zaszumienia zdjęc:
Należy wyłączyć automatyczne wyostrzanie w funkcjach aparatu. Jeśli powstaną szumy, z pewnością będą wyraźniejsze przez sztuczne ostrzenie. Znacznie lepiej (jeżeli w ogóle jest potrzebny) wykonać ten zabieg w programie graficznym. Może się okazać, że lepszym wyjściem będzie nałożenie filtru Sharpen tylko na fragment zdjęcia.
Szumy samoistnie znikają przy zmniejszeniu rozmiaru cyfrowej fotografii. Mamy aparat, powiedzmy, 6-megapikselowy, do wykonania odbitki o rozmiarach 15x10 cm w zupełności wystarczy plik z 3-megapikseli.
Multisampling. W trudniejszych warunkach wspomagamy się statywem i dokonujemy kilka identycznych ujęć tego samego miejsca (na wszystkich widoczny będzie szum, ale na każdej nieco inny). Następnie dokonujemy w programie graficznym takiej oto sztuczki: na pierwszej warstwie (background) wkładamy obrazek z nieruszoną przezroczystością, na kolejnej warstwie (Layer 1) wkładamy inny obrazek w połowie przezroczysty 50%, na drugiej (Layer 2) ten sam motyw z przezroczystością 25% itd. Pozostaje połączyć warstwy, powinniśmy wtedy uzyskać obraz bez szumów.

Ta fotka powstała dzięki multisamplingowi.

Są na rynku oprogramowania wyspecjalizowane aplikacje do redukcji szumów, np. Noise Ninja lub Neat Image (plugin Photoshopa).

* Lekarstwem na brak sprzętu stabilizującego może być przyparcie aparatu do ściany, oparcie łokci o kolana w pozycji siedzącej, wykorzystanie naturalnych elementów otoczenia + woreczek z fasolką do lepszego kadrowania. Jeśli już mamy ustabilizowaną sytuację, gmeramy przy przesłonie i czasie.

Kompozycja
:akapit: Bardzo często początkujący fotoamatorzy wykonują fotki, na których najważniejszy motyw umieszczony jest w samym centrum kadru (pejzaże, krajobrazy, zdjęcia rodzinne, lub tzw. reporterski). Tymczasem dla bardziej doświadczonego fotografika lub plastyka, taki układ z reguły jest nudny niczym flaki z olejem. Często zdjęcie “centralne” nie reprezentuje sobą ułamka tej pełni walorów artystycznych, co zdjęcie wykonane z zastosowaniem kompozycji opartej na regule trójpodziału. Dzielimy sobie kadr dwiema liniami na trzy części w pionie i na przy części w poziomie. W ten sposób płaszczyzna zostanie podzielona na dziewięć jednakowych prostokątów, a w miejscach przecięcia linii powstaną tzw. mocne punkty. Już dawno odkryto, że w owych miejscach ogniskuje się uwaga widza.
:akapit: Jeżeli obiekt umieścimy w pobliżu takiego punktu (a nie w centrum), zdjęcie cechować będzie się większą dynamiką i asymetryczną kompozycję, czyli ciekawszą. Ludzka sylwetka umieszczona poza środkiem kadru, właśnie w 1/3 lub 2/3 długości kadru, nada kompozycji zdjęcia silniejszy wyraz. Jednocześnie lepiej żeby postać patrząca, np. w lewą stronę stała po prawej kadru i dysponowała przestrzenią-pewnym dystansem, w który mogłaby się wpatrywać.
:akapit: Często o jedną z poziomych linii trójpodziału warto oprzeć linię horyzontu, który nie musi przecież dzielić ujęcia w połowie.
Przykłady.

:akapit: Istnieje też podobny lecz oparty na nieco innej zasadzie model kompozycji. Chodzi o metodę skośnego podziału. Na przekątnej kadru opierają się linie prostopadłe sięgające pozostałych narożników i ich przecięcia z przekątną wyznaczają dwa mocne punkty. Ta diagonalna metoda lepiej sprawdza się przy dynamicznych ujęciach, albo w takich gdzie do uchwycenia jest wyraźna “krzywizna “ wizualna lub naturalna, np. zbocze górskie.

Przykłady.
:akapit: Aha, istotne elementy nie muszą znajdować się idealnie w mocnych punktach, wystarczy, że będą blisko. 8)

Źródła: numery Chip Foto-Video z 2004 r. i Szkoła fotografowania National Geographic CD1.

_________________
Kardynała Richelieu sekret wam dziś zdradzę
Od przyjaciół Boże strzeż z wrogami sobie poradzę
Czerwony Tulipan


Góra
 Zobacz profil     
    
 Tytuł:
PostNapisane: 01 wrz 2008, 19:54 
Czarny kot z Rygi
Czarny kot z Rygi
Avatar użytkownika
Offline

Dołączył(a): 01 wrz 2006, 09:01
Posty: 1432
Lokalizacja: Dom mój gdzie ludzie mi przychylni
Hmm, wielkie dzięki za rady, rzeczywiście pomocne :). Z własnego doświadczenia odnośnie ISO wyniosłem, iż najlepszą wartością jest 100. Przy nocnych zdjęciach nie obejdzie się bez statywu, ale za to nie ma nigdzie ziarna. Dzięki tej wiedzy mogłem zrobić m.in. takie fotki:
http://kenahi.deviantart.com/art/Lonely-night-96293019
http://kenahi.deviantart.com/art/Soft-Goodbye-96676428

_________________
Flight of dragons... in the sky... or in my mind?
Avatar by Annoth


Góra
 Zobacz profil     
    
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 5 ] 

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów

Skocz do:  
cron



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group

Styl DraconisSub powstał na bazie stylu subsilver2.
Wszelkie modyfikacje oraz dodakowe grafiki zostały wykonane przez Naseilen.
Oryginalny rysunek z nagłówka forum można zobaczyć tutaj.
mChat © RMcGirr83.org
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL
[ Time : 0,034s | 18 Queries | GZIP : Off ]